Tarieven en vergoedingen

Tarieven, vergoeding en afhandeling factuur

Zorg zit in het basispakket

Iedereen in Nederland is verplicht verzekerd voor zorg, door middel van het basispakket. Het basispakket vergoedt behandelingen in de GGZ, dus ook behandeling van psychische problemen bij groepspraktijk One World Health Services.

Eigen risico cliënt

Iedere volwassene in Nederland heeft een verplicht eigen risico voor de zorgverzekering. In 2021 is het verplichte eigen risico € 385. Wanneer je gebruikt maakt van medische zorg die vergoed wordt uit de basisverzekering, dan moet je zelf je verplichte eigen risico van € 385 betalen. Dit is overal zo, het maakt geen verschil bij wie je in behandeling bent.

Met welke zorgverzekeraar kun je bij ons terecht

Met de meeste zorgverzekeraars kun je bij ons terecht. Wij nemen echter geen nieuwe cliënten aan die verzekerd zijn bij Zorg&Zekerheid of Ditzo. Helaas ondervinden wij te veel problemen met deze zorgverzekeraars bij de financiële afhandeling van de facturen.

Cliënten die al in behandeling zijn én verzekerd zijn bij Zorg en Zekerheid of Ditzo vragen wij te overwegen over te stappen naar een andere zorgverzekeraar aan het einde van dit jaar. Daarnaast willen we al onze huidige cliënten vragen, indien zij overwegen over te stappen naar een nieuwe zorgverzekeraar aan het einde van het jaar, niet over te stappen naar Zorg&Zekerheid en Ditzo. Wanneer je overstapt naar deze verzekeraars kan je niet bij ons in behandeling blijven.

Wordt de hele behandeling vergoed?

One World Health Services heeft geen contracten afgesloten met zorgverzekeraars. Behandeling geldt daarom als niet-gecontracteerde zorg.

Niet-gecontracteerde zorg wordt voor een deel vergoed, afhankelijk van de verzekering. Meestal vergoedt de verzekering ongeveer 70%. Het deel van de behandeling wat niet vergoed wordt, wordt betaald door One World Health Services. Zelf heb je dus, afgezien van het eigen risico, geen kosten aan de behandeling.

Wanneer wordt de behandeling afgerekend?

Er wordt niet afgerekend per gesprek, maar per behandeling. Als een behandeling langer duurt dan een jaar, wordt aan het einde van het behandeljaar een factuur opgesteld over dat jaar.
Aan het eind van de hele behandeling wordt de resterende behandeltijd gefactureerd.

Afhandeling van de factuur

De financiële afhandeling van niet-gecontracteerde zorg verloopt anders dan bij gecontracteerde zorg. Ook verschilt het per verzekeraar wat de werkwijze is. Er zijn twee mogelijkheden:

1) Wij dienen de factuur voor je in

  • Bij sommige verzekeraars, zoals DSW, Zilveren Kruis, VGZ, FBTO en De Friesland, kunnen wij de factuur voor je indienen.
  • We vragen je om bij het begin van de behandeling een Akte van Cessie te tekenen, waarin je One World Health Services machtigt om de factuur voor jou in te dienen.

2) Factuur zelf indienen bij je zorgverzekeraar waarna je de factuur aan ons betaald

Als je niet bent aangesloten bij de zorgverzekeraars vermeld onder mogelijkheid 1, gaat de afhandeling meestal als volgt:

  • Aan het einde van een behandeljaar of aan het einde van de behandeling wordt door ons een factuur opgesteld. Deze ontvang je per mail of per post thuis (afhankelijk van je voorkeur).
  • Om de vergoeding te ontvangen dien je de factuur te declareren bij je zorgverzekeraar.
  • De factuur dient te worden ingediend bij de zorgverzekeraar bij wie je was aangesloten op het moment dat het behandeljaar inging. Op de factuur vind je deze datum aangeduid als “begindatum”. Dit is van belang als je dit jaar tijdens de behandeling bent overgestapt naar een andere zorgverzekeraar.
  • Het bedrag op de factuur maak je over naar One World Health Services. Het rekeningnummer staat vermeld op de factuur.
  • De termijn voor betaling is binnen 30 dagen na ontvangst van de factuur. Zorgverzekeraars storten meestal binnen 10 dagen na declaratie hun vergoeding op je rekening.
  • We vragen je om bij het begin van de behandeling een formulier te tekenen (een Akte van Cessie/Garantverklaring), waarin je bevestigt dat je zelf verantwoordelijk bent voor de afhandeling van de factuur en bovenstaande stappen zult nemen.

Tot slot: wanneer je de factuur van ons ontvangt, willen we je vragen om per mail te bevestigen dat je de factuur hebt ontvangen en aan te geven of je al dan niet hulp nodig hebt bij het indienen van de factuur bij je zorgverzekeraar. Als je niet reageert zullen we je na een week bellen. Dit doen we om de afhandeling voor jou soepel te laten verlopen.

Wanneer kunnen we je niet in behandeling nemen

We kunnen je helaas niet in behandeling nemen als je bij een verzekeraar bent aangesloten waarbij je de factuur zelf moet indienen én je – naar verwachting – dit niet volgens bovenstaande stappen zult kunnen doen. Dit kan te maken hebben met achterstallige betalingen bij zorgverzekeraars, verslavingsproblematiek, schuldenproblematiek e.d.
Bij de intake gaan we hierover met je in gesprek.

No show beleid

Als je niet in staat bent om naar een afspraak te komen, bijvoorbeeld door ziekte, moet je uiterlijk 24 uur van tevoren afzeggen. Als je een afspraak later afzegt of zonder af te zeggen niet naar een afspraak komt, sturen we een rekening van € 60. Helaas is deze strenge regel nodig, omdat het te vaak gebeurt dat cliënten hun afspraken niet nakomen of kort van tevoren willen verzetten.

Per telefoon of email afzeggen

Telefonisch: je kunt je afspraak 24 uur van tevoren afzeggen via 070-7856662. De voicemail inspreken is voldoende.
Via email: je kunt je afspraak ook 24 uur van tevoren afzeggen via info@owhs.nl.